Afbeelding: www.wdodelta.nl
Van peilbeheerder, beleidsadviseur tot hydroloog: om de stap te zetten naar een nieuwe manier van digitaal samenwerken is draagvlak van alle medewerkers noodzakelijk. Door de diversiteit in type medewerkers binnen het waterschap is dit een uitdaging. De manier waarop Microsoft365 wordt gebruikt en welke functionaliteiten relevant zijn, verschilt namelijk per type medewerker. Dit vraagt dus om specifieke aandacht en maatwerk voor een succesvol implementatietraject.
Met meer dan 500 medewerkers is het niet mogelijk om voor ieder individu maatwerk te leveren. Inzicht in de belangrijkste behoeften over groepen heen is daarom essentieel. Vervolgens is het een uitdaging om de balans te vinden tussen maatwerk en een schaalbare implementatieaanpak en hierbij passende interventies op te zetten.
We hebben het waterschap geholpen door middel van een mensgerichte aanpak bestaande uit drie stappen:
Door gebruik te maken van bestaande informatie, zoals het functiehuis en medewerkerstevredenheidsonderzoeken, en door interviews met teammanagers, hebben we de diversiteit in behoeften van medewerkers onderzocht en geanalyseerd. Op basis hiervan zijn gebruikersgroepen samengesteld en persona's gemaakt. Belangrijke verschillen tussen de groepen zijn onder andere mobiliteit van medewerkers (werken ze voornamelijk op kantoor of zijn ze vaak onderweg naar verschillende buitenlocaties) en het type werk.
In deze stap is een diverse groep medewerkers intensief betrokken geweest bij gesprekken over hun dagelijkse werkzaamheden en de relatie tot de nieuwe manier van werken. Ook zijn er meerdere meeloopdagen georganiseerd om in de praktijk te ervaren welke rol Microsoft365 (potentieel) heeft voor elke gebruikersgroep. De verkregen informatie uit deze onderzoeken is geanalyseerd en vertaald naar medewerkersreizen per gebruikersgroep ('een dag uit het leven van').
De laatste stap richt zich op het vormgeven van het implementatietraject. Aan de hand van de verkregen inzichten is per groep advies gegeven over communicatiekaders, trainingen, workshops en andere initiatieven. Zo zijn er bijvoorbeeld per gebruikersgroep use cases opgesteld voor het gebruik van Microsoft365. Deze use cases zijn uitgewerkt in de vorm van opdrachten tijdens trainingen. Alles met als doel de implementatie van Microsoft365 zo dicht mogelijk bij de praktijk en behoeften van de gebruikers te brengen.
Door de mensgerichte aanpak worden alle diverse medewerkers binnen het waterschap op een passende en persoonlijke manier betrokken bij het implementatietraject. Zo wordt recht gedaan aan hun diverse behoeften en hun dagelijkse praktijk. Door te werken met gebruikersgroepen kan het projectteam dat de implementatie faciliteert een persoonlijke, maar schaalbare aanpak hanteren. Dit helpt om draagvlak en begrip voor de meerwaarde van digitaal samenwerken in Microsoft365 te creëren, voor iedereen in de organisatie.