Handelingsperspectieven voor mobiliteitshubs

Het handelingsperspectief geeft de belangrijkste stakeholders een integraal beeld van het functioneren van de huidige en toekomstige OV-knoop in de omgeving. Royal HaskoningDHV past de door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontwikkelde tool in de praktijk veelvuldig en succesvol toe. 
Utrecht Station

Project facts

  • Klant
    Vervoerders (ProRail, NS), gemeenten en provincies
  • Locatie
    Nederland
  • Datum
    2023 - heden
  • Uitdaging
    Richting en vaart geven aan mobiliteitshubs
  • Oplossing
    In drie stappen naar een integrale aanpak

Richting en vaart geven aan mobiliteitshubs

In een mobiliteitshub, scharnierpunt in de mobiliteitstransitie, ontmoeten plannen en ambities van verschillende partijen elkaar. Het is dan zaak om te komen tot een integrale ontwikkeling met breed draagvlak. Het handelingsperspectief is een door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontwikkelde tool om ProRail, NS, andere vervoerders, gemeenten en provincies samen te brengen bij potentiële ov-ontwikkellocaties, zoals stations en mobiliteitshubs. Royal HaskoningDHV past de tool in de praktijk veelvuldig en succesvol toe en koppelt dit aan een brede inzet van expertise.

We gebruiken het handelingsperspectief als middel om het gesprek aan te gaan over ieders standpunten en ambities, maar ook vooral om elkaar te inspireren en afspraken met elkaar maken om tot het gewenste eindbeeld te komen.

Vlekkenplan OV-Knoop Franeker in de huidige situatie
In drie stappen naar een intregale aanpak voor het stationsgebied. Door middel van een schematische weergave van de stationsomgeving, kunnen we laten zien hoe de ruimte funtioneel wordt ingevuld naar aanleiding van de genoemde onderdelen in het handelingsperspectief. Zo is meteen duidelijk wat de invloed of ruimtelijke uitwerking is in een bepaald stationsgebied van bepaalde maatregelen.

In drie stappen naar een integrale aanpak

We brengen sectorale visies en belangen samen in een integrale benadering, waardoor al in de verkennende fase duidelijk wordt wat er kan en wat er niet kan, of wat beter anders kan worden opgelost.

We beginnen met het in kaart brengen van de huidige situatie, zowel kwantitatief als kwalitatief. Dan gaat het bijvoorbeeld om de aantallen reizigers, de parkeergelegenheid, de bereikbaarheid (ook te voet en op de fiets), het aantal arbeidsplaatsen en inwoners, de functies, de sociale veiligheid en de tevredenheid.

Vanuit die inventarisatie zetten we de tweede stap: waar willen de partijen naartoe, wat zijn de verwachte ontwikkelingen en de ambities? Denk aan de gewenste reizigersontwikkeling, of aan woningbouwplannen. Daaruit ontstaat een scherper beeld van kansen en beperkingen, en wordt duidelijk welk vervolgonderzoek er nodig is en welke maatregelen nu al kunnen worden genomen.

Stap 3, tot slot, is optioneel verdiepend onderzoek naar kansrijke ontwikkelingen zoals we dat bijvoorbeeld in Franeker hebben uitgevoerd.

simon krikken profielfoto

De succesvolle inzet van het handelingsperspectief is mede te danken aan de brede expertise die we ervoor inzetten. Dit zorgt voor kansrijke, breed gedragen en duurzaam haalbare oplossingen.

Simon KrikkenConsultant Mobiliteitshubs & Stations

Van ambities naar concreet, helder en realistisch advies

We hebben de tool onder meer toegepast in Nijmegen, Franeker, Emmen, Culemborg, Tiel, Almelo, Oss en Houthem in Zuid-Limburg, waar het enige overgebleven houten stationsgebouw van Nederland staat.

De tool krijgt extra waarde door de expertise die we kunnen inzetten en die ons in staat stellen ieders ambities op waarde te schatten. We beschikken over kennis van stations en stationsomgevingen, van ov-netwerken, bezoekersstromen en wayfinding, we kennen de lokale situatie, maar we zetten waar nodig ook onze landschapsarchitecten, ecologen en gedragskundigen in. Dat leidt elke keer opnieuw tot een concrete aanpak, helder en realistisch.
Het handelingsperspectief in 5 stappen

Het spinnenwebdiagram geeft voor alle aspecten een score van 1 (ruim onvoldoende score) t/m 5 (uitstekende score) van de huidige en toekomstige situatie weer. Alle scores worden tekstueel met behulp van data onderbouwd tijdens gezamenlijke discussies. Met de huidige en toekomstige situatie in één overzicht wordt het gemakkelijk om deze met elkaar te vergelijken tijdens de GAP-analyse. Wij helpen u bij het bepalen van de score, maar ook bij de de invulling van de GAP-analyse. Zodat u weet welke maatregelen eventueel mogelijk zijn om van de huidige naar de gewenste situatie te komen.

Mobiliteitshubs

als kloppend hart voor drempelloos en vitaal vervoer.
Meer weten over hubs
Illustratie die 3 soorten mobiliteitshubs visualiseert
Meer weten of een vraag over mobiliteitshubs? - Neem contact op met onze mobiliteits experts

Meer weten of een vraagover mobiliteitshubs?

Neem contact op met onze mobiliteits experts

Language is changing...