De door Koen van Velsen architecten ontworpen OV-terminal met een vloeroppervlakte van 90.000 m2, vroeg om uitstekende voorzieningen. Zo werd er rekening gehouden met voldoende capaciteit voor de ruim 57.000 treinreizigers per dag, voldoende sporen, een nieuw busperron met ruimte voor 20 bussen, plaats voor ruim 4200 fietsen, een parkeerdek met ruimte voor 720 auto’s, 9000 m2 commerciële voorzieningen, 150 appartementen en een goede verbinding tussen de noord- en zuidzijde van het station. Omdat de OV-terminal rechtstreeks aansluit op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Parijs, is het station een van de belangrijkste knooppunten in het Nederlandse spoorwegennet. De reizigersstroom van en naar Breda zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Met behulp van een integraal ontwerptraject was het mogelijk alle stakeholders te betrekken bij de ontwikkeling van het station. De diverse programma’s van eisen konden zo worden gecombineerd. Door de diverse stakeholders is er gezamenlijk aan het ontwerp gewerkt, waardoor eisen en wijzigingen in het ontwerp direct voor alle partijen inzichtelijk werden.
De integrale aanpak heeft bijgedragen aan een gezamenlijk aanpak die heeft geleid tot een toekomstbestendig station: