“Het eerlijke verhaal is dat ik nooit heb kunnen kiezen wat ik nou echt graag wilde. Zo ben ik op de middelbare school voor de technische richting gegaan omdat het me nou eenmaal lag. Toen het tijd was voor een studiekeuze, koos ik echter voor Personeelsmanagement, omdat ik interesse had in de menselijke kant. Ik kwam er al snel achter dat dit het toch niet helemaal was, en begon dan ook tijdens mijn propedeusejaar weer om me heen te kijken.”
“Via een kennis van mij heb ik meegelopen bij een gemeente waar ik ontdekte hoeveel mensen elke dag bezig zijn met onze (fysieke) omgeving een stukje mooier en beter maken. Dát vond ik gaaf. En dan niet alleen omdat ik een bijdrage wil leveren aan alles tussen een eenvoudige parkeerplaats of de nieuwe Erasmusbrug. Maar ook omdat ik, door mijn vader die in een rolstoel zat, wist dat onze omgeving niet voor iedereen altijd even toegankelijk is. Hier kunnen we continue een verbetering in aanbrengen.”
Bovenstaande redenen zorgde voor de switch naar Civiele techniek. “Waar veel van mijn medestudenten zich specialiseerden in één specifiek onderdeel, werd ik vooral aangetrokken door de breedte. Ik volgde dan ook vakken van Bouwkunde en deed een minor in een totaal ander vakgebied (Offshore Engineering en Automisation). Door me breed te oriënteren was ik in staat om mijn omgeving inzichten te geven in andere disciplines en daarmee te helpen ontwerpen beter te maken.”
Energie kreeg Joeri vooral van vakken zoals bouwmanagement. “Vragen zoals: wat kost deze technische oplossing de maatschappij eigenlijk? En wanneer moeten we welke vraag beantwoorden om stakeholders goed mee te nemen in ons proces en kans te geven om mee te sturen? Dat waren de vragen die me het meest trokken. En dat was na mijn studie niet anders.”
Na zijn studie startte Joeri bij als medewerker op het bedrijfsbureau van een aannemer. “Een van de projecten waar ik aan werkte, was een tender waarvan ik de planning mocht maken. Het was dan ook geweldig als dat de tender mede wonnen door deze planning die lovend werd beoordeeld omdat het aan elke partij goed zicht gaf op zijn eigen activiteiten. Toen ik later de kans kreeg om me helemaal te verdiepen in Projectbeheersing bij een ingenieursbureau was de keuze dan ook snel gemaakt. Ik startte vooral op planning, maar snel ging me ook verdiepen in het financiële aspect. En ik blijf mijn expertise uitbreiden, want sinds dit jaar houd ik me ook bezig met risicomanagement.”
“Bij dat ingenieursbureau, maar ook nu bij Royal HaskoningDHV kan ik mijn ei kwijt. Zo heb ik de laatste jaren bijgedragen aan Provinciale projecten zoals de Thorbeckeweg in Zaandam, Rijksprojecten zoals de aanpassing aan de A9 bij Amstelveen en de projectbeheersingsklus van Rijkswaterstaat Oost Nederland. Maar ook aan Gemeentelijke projecten zoals de aanpassing van een fietspad/onderdoorgang langs de waterkant van het Hoendiep in Groningen werkte ik mee.”
“Buiten mijn eigen (civiele) discipline kom ik ook aan mijn trekken. Zo kon ik bijvoorbeeld meedraaien op een project om Zwavelzuurleidingen op een industrielocatie te vervangen en denk ik ondertussen mee over de meest tijd-optimale oplossing voor het aansluiten van Windparken op Zee.”
“En vergeet het internationale karakter van RHDHV niet: binnen twee weken dat ik bij RHDHV werkte hielp ik een collega die leiding geeft aan een project in Vietnam.”
Bekijk dan onze vacatures en wie weet ben jij binnenkort Joeri’s nieuwe collega!