Maak kennis met Sarah, Junior Ontwerper Treinbeveiliging

Na een opleiding in de Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde is Sarah zo'n 3 jaar geleden bij onze organisatie begonnen als Junior Ontwerper Treinbeveiliging. Learning on the job is hier zeker toepasbaar. Benieuwd hoe? Lees haar verhaal!
hendriksen-sarah

Recentelijk heb ik geholpen met de beltest voor het project IC Berlijn. Het was een leuke ervaring om het samenspel van zowel binnen als buiten te zien.

Sarah HendriksenJunior Ontwerper Treinbeveiliging

De start bij Royal HaskoningDHV

“Na een opleiding in de Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde, diverse stages en een werkervaring in de betonbouw, ben ik zo'n 3 jaar geleden bij Royal HaskoningDHV begonnen als Junior Ontwerper Treinbeveiliging (secundair). Het begrip ''learning on the job'' is hier zeer toepasbaar, treinbeveiliging techniek leer je nu eenmaal niet op school. Direct bij de start volgde ik, samen met de andere startende collega's, een interne cursus treinbeveiliging waarin we de basis meekregen. Hierop volgden geleidelijk de projecten waar we in de loop van de tijd steeds een groter steentje aan bij konden dragen.”

Een prettige begeleiding

“Een van de dingen die ik als prettig ervaar is de vele begeleiding die wordt geboden door ervaren collega's. Mede door de kleine teams zijn er korte lijnen tussen collega's. Ik krijg veel mogelijkheden om te leren, zowel binnen de projecten als erbuiten. Denk aan het volgen van cursussen (zoals een verdieping in een ontwerpprogramma zoals een E-plan) en het buiten meelopen tijdens projecten (zoals een projectbezoek in Den Haag of het meelopen tijdens een testdienst).”

De beltest bij het IC Berlijn project

“Een van de projecten waar ik recent aan mee heb gewerkt is IC Berlijn, waarbij ik betrokken was van de ontwerpfase tot en met de uitvoeringsbegeleiding. Door dit project kan de Intercity van en naar Berlijn in één keer doorrijden met een kortere reistijd vanuit Amsterdam, via Oldenzaal. Hiervoor werd er een stuk spoor en een perron bijgebouwd op station Oldenzaal.”

“Om dit mogelijk te maken was er een aanpassing nodig in de treinbeveiligingsinstallatie (signalering en beïnvloeding). Denk aan het uitvoeren van een SWOD en SWID ontwerp, het maken van werktekeningen en het schrijven van een testprogramma. Het leuke is dat ik contact heb met diverse collega’s binnen de Rail adviesgroep. Ook schakelde ik buiten met monteurs zodat het duidelijk was welke schakelingen en componenten moesten worden aangepast. Een leuk onderdeel was de beltest. Een beltest bestaat grofweg uit het controleren van verbindingen tussen relais. Deze vormen samen een schakeling, waardoor er een wissel kan worden omgestuurd of een sein op rood kan worden gezet.”

“Voor mij is het samenspel tussen binnen en buiten een van de leukste zaken in mijn werk, datgene wat jij ontworpen hebt, wordt daadwerkelijk buiten gerealiseerd.”

Wil jij jezelf ook volop ontwikkelen in een dynamische omgeving?

Dan is de rol als Junior Engineer Treinbeveiliging misschien wel wat voor jou.

rail cta
Language is changing...