In 2022 leverden we wederom grote maatschappelijke bijdragen met talloze projecten gekoppeld aan klimaatverandering en de energietransitie – Enhancing Society Together.
€ miljoen (tenzij anders aangegeven) | 2022 | 2021 |
---|---|---|
Bedrijfsopbrengsten (Gross revenue) |
699 |
619 |
Toegevoegde waarde (Net revenue) | 559 |
501 |
Operationeel resultaat (EBITA recurring)* | 29,8 | 32,2 |
Operationele marge (EBITA recurring/Bedrijfsopbrengsten x 100%) | 4,3 | 5,2 |
Operationele marge (EBITA recurring/Toegevoegde waarde x 100%) | 5,3 | 6,4 |
Nettoresultaat | 13,7 | 15,2 |
Vrije kasstroom | -28,4 | 9,8 |
Personeel (gemiddeld aantal medewerkers) | 6.251 | 5.721 |
in tonnen CO2 | 2022 | 2019 |
---|---|---|
CO2-voetafdruk per medewerker (Scope 1, 2 en 3) |
2,09 |
5,36 |
Scope 1 emissies GHG Protocol | 1.542 |
4.309 |
Scope 2 emissies GHG Protocol | 793 | 1.121 |
Scope 3 emissies GHG Protocol | 9.641 | 22.929 |
In 2022 verankerde Royal HaskoningDHV haar missie Enhancing Society Together verder in de organisatie en projecten. Er is een zogenaamde Purpose Matrix opgesteld en geïntegreerd in de processen en systemen voor projectmanagement. Met deze matrix kan de kans op duurzaamheidsverbetering en sociale impact van een toekomstig project of klant worden ingeschat, hetgeen medebepalend is voor de orderacceptatie. De matrix wordt ook gebruikt om de vorderingen gedurende de projectuitvoering weer te geven.
Het streven naar duurzaamheid komt ook tot uiting in de ambitieuze net-zero doelstellingen van het bedrijf – goedgekeurd door het Science Based Targets initiative:
In 2022 boekte het bedrijf hier goede vooruitgang: scope 1 emissies waren 64% lager dan in 2019, scope 2 emissies 29% lager en scope 3 emissies 58% lager. De herziening van het reisbeleid begin 2022 droeg hier flink aan bij.
Erik Oostwegel: “Voor ons is 2023 sterk begonnen en de vooruitzichten zijn goed. We verwachten dat de omzetgroei in 2023 zal aanhouden. De klimaatverandering, investeringen in emissiereductie en de uitfasering van de fossiele economie creëren aanzienlijke kansen en vraag naar onze diensten. Dankzij doorgaande investeringen in onze digitale en softwareactiviteiten, onze domeinkennis en recente overnames blijven wij ook in 2023 een betrouwbare partner voor onze klanten.”
“We blijven ook kritisch kijken naar hoe automatisering en digitalisering ons werk sneller en beter kan maken. Op die manier verlagen we de kosten en helpen onze mensen te focussen op wat ze het beste kunnen: hun kennis, creativiteit en expertise gebruiken om klanten te helpen en tegelijkertijd een positieve bijdrage te leveren aan mens en milieu.”
Neem contact op met ons Media team