Maak kennis met Bart, Adviseur bovenleiding en werktuigbouwkundig ingenieur 3D

Tijdens de studie werktuigbouwkunde aan de Haagse Hogeschool was Bart al actief bezig met interessante techniekvelden zoals beweegbare kunstwerken. Na een gesprek met Royal HaskoningDHV intrigeerde hem de veelomvattende engineering wereld van rail. Benieuwd naar zijn ervaringen? Lees zijn verhaal!
bart nieuwenhuis

Een hele belangrijke voor mijzelf vind ik de vrijheid die ik hier krijg. Ik kan mijn ambities en wensen makkelijk communiceren en er wordt ruimte gemaakt om dit ook te realiseren.

Bart NieuwenhuisAdviseur bovenleiding en werktuigbouwkundig ingenieur 3D

Door een traineeship veelzijdig ontdekken

“Na mijn studie wist ik zeker dat ik iets met werktuigbouwkunde wilde doen. Wat ik exact wilde doen binnen de Rail adviesgroep? Dit wist ik nog niet. Mij werd daarom het 'TRAINeeship Rail' aangeraden waarin ik in twee jaar onder persoonlijke begeleiding veel bij kon leren over verschillende teams en disciplines. In mijn eerste ronde heb ik gekozen voor het bovenleiding team waarin ik veel heb geleerd over het ontwerpen van bovenleidingen, waaronder constructieberekeningen en 3D modelleren. Dit is iets wat erg in lijn is met mijn interesses. Na wat zijstappen te hebben genomen naar andere teams (o.a. project management, station ontwerp en baan-, en spoorbouw) tijdens het traineeship, ben ik erachter gekomen dat ik graag werk in het bovenleiding team.  Als dit op een later termijn anders is, krijg ik ook zeker de ruimte om hierin te veranderen.”

Meer over mijn rol als adviseur en ingenieur

“Als Adviseur bovenleiding en werktuigbouwkundig ingenieur 3D ben ik veel bezig met constructie technische vragen zoals het uitzoeken van inpassingen in de ruimte. Dan kijk ik in 3D of ons gemaakte ontwerp op de juiste plek kan staan met bijbehorende constructieberekeningen. Het bovenleiding ontwerp omvat ook het maken van een loop der bovenleiding. Andere interessante aspecten zijn dwarsprofielen, langsprofielen en kostenramingen. De totale ontwerpen worden met diverse teams van de adviesgroep Rail uitgevoerd.”

Vanaf de start interdisciplinair werken

“Binnen 2-3 maanden merkte ik aan mezelf dat ik de omgeving erg leuk vind. Zoals ik vertelde werk ik zelf in het bovenleiding team, dit is een onderdeel uit de keten van het spoor. Het gave is dat er veel raakvlakken zijn met de hele keten. Hierdoor moet er veel worden overlegd aangezien acties van een team gevolgen hebben voor een ander team. Mijn werk is dus discipline overstijgend. Om een voorbeeld te noemen, het plaatsen van een bovenleidingpaal heeft invloed op kabels in de grond en het zicht op een sein. Ik kan de omgeving dus zeker beschrijven als interdisciplinair met oog voor jouw eigen expertise.”

Projecten tot leven zien komen

“Het gave aan de projecten vind ik de ontwerpen echt tot leven komen in elk detail! Het ontwerp dat ik 2 jaar geleden heb gemaakt in een project is tegenwoordig te bewonderen in Utrecht. Hier gaan vaak jaren overheen en dan is het een ware beloning om dit te mogen zien. Een project waar ik ook aan heb gewerkt is de Uithoornlijn, een verlenging van de tramlijn van Amstelveen tot aan Uithoorn. In dit project heb ik met mijn team het bovenleiding ontwerp gemaakt samen met constructieberekeningen en een 3D visualisatie voor de zichtbaarheid van diverse kruispunten in de route. Dan toets ik de verkeersveiligheid door middel van het zicht op de kruising gezien vanaf de trambestuurder, maar ook vanaf de weggebruiker.”

Een groeiende Rail adviesgroep met jouw eigen vrijheid

“4 jaar terug begon ik met een team van in totaal 80 collega’s bij de adviesgroep rail. Momenteel is dit uitgegroeid naar een team van 120 collega’s. Ondanks de groei is de adviesgroep nog steeds erg hecht en kleinschalig. Vaak zoeken we elkaar op bij het kantoor in Utrecht. Het contact is laagdrempelig en informeel met zowel de teams als het lijnmanagement. Door het hebben van flexplekken zoek je elkaar ook sneller op. Een hele belangrijke voor mijzelf vind ik de vrijheid die ik hier krijg. Ik kan mijn ambities en wensen makkelijk communiceren en er wordt ruimte gemaakt om dit ook te realiseren. Met een netwerkorganisatie kun je al snel contacten leggen en van en met elkaar leren. Zo raak ik op die manier ook betrokken bij projecten buiten rail zoals de renovatie van de Van Brienenoordbrug.”

Wil jij ook met diverse disciplines werken in een veelzijdige omgeving?

Dan is een rol binnen de adviesgroep Rail misschien wel wat voor jou.

rail cta