Maak kennis met Hans, Ontwerpleider Treinbeveiliging

Met een achtergrond in de Elektrotechniek kwam Hans al veel in aanraking met ontwerpen en programmeren. Het verbinden van techniek en de klant/gebruiker is Hans zijn passie. Benieuwd hoe dit gaat in zijn rol als Ontwerpleider Treinbeveiliging? Lees zijn verhaal!
hans van wieren

Alle techniekvelden en systemen komen langs en dit maakt het ook zo leuk. Het ene moment ben ik bezig met een Alstom of Thales systeem, en het andere moment ben ik veel aan het schakelen met de projectleider en het technische team.

Hans van WierenOntwerpleider Treinbeveiliging

Meer over mijn rol bij de organisatie

‘’Binnen het team Treinbeveiliging houd ik mij veel bezig met enerzijds het technisch begeleiden van projecten (ontwerpleiding), anderzijds kijk ik op detailniveau mee naar de technische ontwerpen. Ik help ontwerpers bij hun werk, of controleer in detail of het ontwerp correct is. Een ding is duidelijk, elke dag is erg divers! Als ingenieursbureau staan we in het middelpunt tussen de opdrachtgever en de aannemer. Alle techniekvelden en systemen komen langs en dit maakt het ook zo leuk. Het ene moment ben ik bezig met een Alstom of Thales systeem, en het andere moment ben ik veel aan het schakelen met de projectleider en het technische team.’’

Regionale projecten

‘’Zoals ik vertelde ben ik voor een lange tijd betrokken bij Rail projecten doordat ik zowel aan de voorkant als de achterkant van een treinbeveiligingsproject bezig ben. Een leuk voorbeeld is een project in Weert (Limburg). Voor de opdrachtgever ProRail hebben we diverse wissels en opstelsporen verwijderd en aangepast. Bij zo’n opdracht ontwerpen we aan de voorkant en testen we tijdens de treinvrijeperiode of het ook daadwerkelijk veilig ontworpen en gerealiseerd is. Samen met de aannemer controleren we de veiligheid voor het traject, uiteindelijk geven wij het finale akkoord dat de treinen weer mogen rijden.’’

‘’Een andere ontwikkeling in Weert is de invoering van een nieuw systeem om te detecteren waar een trein staat op een stuk spoor, treindetectie dus. Hierbij krijg ik dan te maken met veel ontwerpvoorschriften en afstemming tussen leverancier, aannemer en ontwerper. Doordat veel partijen werken aan een project is er veel afstemming nodig over de technische raakvlakken en het proces.’’

Uitrollen van het ERTMS systeem

‘’Een gaaf en innovatief voorbeeld van een huidig project is het nieuwe systeem ERTMS. In Europa willen we toe naar één Europees railsysteem. In Nederland willen we hier ook de nodige stappen mee zetten zodat we het internationale treinverkeer over grenzen heen naadloos op elkaar kunnen laten aansluiten. Dan zijn er dus geen aparte technieken meer per land en heeft de trein 1 systeem aan boord. Doordat dit een nieuwere ontwikkeling is, is er nog vrij veel onduidelijk, zowel in wat we gaan realiseren als ook in de ontwerpprocessen hierin. Hierdoor kan ik als een pionier experimenteren en aan de slag met het uitdenken hoe ontwerpen er uit gaan zien en wie wat gaat doen in de teams om het beste te bereiken. Automatisering en data speelt hierin ook een grote rol. Met het team hebben we ambitieuze doelstellingen opgesteld. We gaan hier met veel energie mee aan de slag. Ook hebben we een leuke uitwisseling met een Deense organisatie die al veel kennis heeft vanuit andere Europese landen. Zij helpen ons ook mee en brengen ons op nieuwe ideeën.’’

Een inspirerende teamsfeer met een persoonlijk werkpakket

“Door te werken met kleinschalige en dynamische teams merk ik dat er een betrokken gevoel heerst. Iedereen is erg behulpzaam en staat open voor een gesprek om met en van elkaar te leren. Ook merk ik dat er een enorme gedrevenheid en passie is in het vak. Dit geeft mij een goed gevoel. Inhoudelijk kan ik veel sparren met collega’s uit de adviesgroep Rail. Om een voorbeeld te geven, ik leer veel van collega’s die gecertificeerd zijn in het controleren van ontwerpen met de stappen die hierbij komen kijken. Als ik die kant op wil groeien krijg ik hier ook de ruimte voor. Daarnaast zijn er overkoepelend met alle teams ook kennissessies en overleggen om te kijken waar we staan en waar we heen willen met alle teams. Ook bespreken we ‘best practices’ om elkaar te blijven inspireren.”

“Het leuke is, naast de reguliere projecten, dat ik zelf dingen kan oppakken in lijn met mijn ambities en interesses. Zo maak ik er mijn eigen werkpakket van!”

Wil jij ook elke dag weer diversiteit in jouw werk?

Dan is een rol binnen de adviesgroep Rail misschien wel wat voor jou.


rail cta