Maak kennis met Laura, Adviseur Capaciteitsstudies en Simulaties

Tijdens de master Transport & Planning kreeg Laura veel interesse in de techniek achter het openbaar vervoer en de dienstregelingen. Na haar afstudeerscriptie bij Royal HaskoningDHV over de interactie tussen passagiers en metro dienstregelingen, werkt ze hier nog met veel plezier. Lees haar verhaal!
laura pardini susacasa

Onderling is iedereen erg nieuwsgierig en behulpzaam. Het team is ook erg informeel. Dit voegt veel toe aan de sfeer en de samenwerking!

Laura Pardini SusacasaAdviseur Capaciteitsstudies en Simulaties

De stap naar Royal HaskoningDHV

“Ik voelde mij direct welkom bij de adviesgroep Rail. Ik kom oorspronkelijk uit Buenos Aires en om voor mijzelf optimaal te kunnen werken in Nederland heb ik de taal geleerd. Hier heb ik veel ruimte voor gekregen bij Royal HaskoningDHV. Hierdoor zat ik in een steile leercurve omdat ik tijdens mijn werk tegelijkertijd ook de taal leerde. Wat voor mij de doorslag gaf om mij zo in te zetten was het team. Hierdoor voelde ik mij comfortabel om mezelf volop te ontwikkelen en het beste uit mezelf te halen.”

De mogelijkheid om mijn eigen rol vorm te geven

“In het begin heb ik gesolliciteerd op een junior rol in het team railverkeerstechniek. In deze rol maak ik functionele ontwerpen van het spoor. Dit is een interessante zoektocht naar de optimale oplossing waarbij je rekening houdt met de wensen van de opdrachtgever, de functionaliteit van het ontwerp, de veiligheidseisen en de ontwerpvoorschriften. Een paar maanden later kreeg ik te horen dat er ruimte was in het team netwerkstudies. Deze kans heb ik meteen aangegrepen en ik ben nu onderdeel van beide teams. ”

“Bredere verantwoordelijkheden oppakken past bij mijn ambitie. Op deze manier kan ik werken aan zowel functionele ontwerpen van het spoor, maar ook kan ik zien welke gevolgen deze ontwerpen hebben in de uitvoering van de dienstregeling. Ik kan bijvoorbeeld mijn ontwerp analyseren met behulp van simulaties, of nieuwe dienstregelingen in de bestaande infrastructuur testen. Bovendien ben ik ook betrokken bij een team dat loopstroomsimulaties uitvoert. Daar modelleren we o.a. stations en kijken we hoe druk het op het perron wordt en of de station lay-out veilig is in ontruimingsscenario’s. Dan moet je met veel rekening houden om de echte wereld zo goed mogelijk na te bootsen: de overstaptijd, de drukte en de mogelijke looproutes. Super leuk om deze afwisseling te hebben!”

Veelzijdige samenwerkingen tussen teams

“Bij railverkeerstechniek werken we veel samen met andere teams binnen Rail. Denk aan bovenleidingen, spoorbouw en de projectleiders. Wij komen samen om een integraal product te leveren. Bij het team netwerkstudies werk ik meer samen in een kleine groep om de analyses uit te voeren. Als we een dienstregeling voor een opdrachtgever analyseren, werken we intensief in een klein projectteam waarbij we veel contact hebben met de opdrachtgever. Soms toetsen we ook de nieuwe ontwerpen die door het team railverkeerstechniek zijn ontworpen. Dan werken we weer samen met dat team.”

“Onderling is iedereen erg nieuwsgierig en behulpzaam. Het team is ook erg informeel. Dit voegt veel toe aan de sfeer en de samenwerking.”

Kennisgroepen

“Om de aantal weken komen we met de verschillende teams bijeen voor een kennissessie. Belangrijke onderwerpen en thema's die spelen binnen Rail worden dan behandeld. Een voorbeeld is ERTMS (European Rail Traffic Management System). Sommige collega's zijn hier meer mee bezig en op deze manier kunnen we met zijn allen een beeld krijgen van de laatste ontwikkelingen. Andersom hebben andere collega's dan weer een specialiteit op een ander gebied. Zo leer je met en van elkaar. Het geeft ook inspiratie voor jezelf om te kijken welk gebied je het leukste vindt om aan te werken. Je kan een specialist of generalist worden, zolang je je passie maar volgt. En dit kan bij Royal HaskoningDHV!”

Werken aan de mobiliteit van morgen

“Duurzaamheid is voor mij erg belangrijk. Met het werken aan belangrijke uitdagingen op het gebied van openbaar vervoer kan ik hier zeker aan bijdragen in de vorm van goede en toegankelijke trein-, tram-,  en metronetwerken. Leuk om te vertellen is dat het Rail team een trotse supporter is van het openbaar vervoer. We maken hier bijna elke dag gebruik in plaats van een auto. Zo zie je dat onze collega's geloven in wat wij doen en het verschil willen maken voor een duurzame toekomst.”

Wil jij ook jouw eigen rol vormgeven in een fijn en informeel team?

Dan is een rol binnen de adviesgroep Rail misschien wel wat voor jou.

rail cta