Ons grootste havenproject was het ontwerp van de 26 vierkante kilometer grote Doha New Port, onderdeel van de
Qatar National Vision 2030 gericht op economische en social ontwikkeling, waarvoor wij in 2008 het contract tekenden. Samen met een ander ingenieursbureau maakten wij het complete technische ontwerp van deze haven met onder andere drie containerterminals goed voor jaarlijks zes miljoen containers, stukgoed, bulkgoederen, voertuigen, vee en graan. Twee jaar later werd het WK aan Qatar gegund en zijn via deze haven toen deze eenmaal operationeel was, ook bouwmaterialen aangevoerd voor de stadions.
Op het gebied van luchthavens kregen wij in 2018 de opdracht om de ontwerpen te leveren voor de langetermijnrenovatie van taxibanen en opstelplaatsen op Hamad International Airport – een van de luchthavens die ook de vluchten met WK-bezoekers afhandelt.
Wij betreuren de mensenrechtenschendingen tijdens de bouw van de stadions.
Royal HaskoningDHV respecteert mensenrechten. Wij opereren internationaal en dat betekent dat wij ook in landen werken waar mensenrechten slecht gerespecteerd worden.
Als Royal HaskoningDHV doen we ons uiterste best om in elk land en bij elke opdracht te voorkomen dat we zakendoen met partijen die mensenrechten schenden. Hoe meer organisaties dat doen, hoe meer we samen kunnen bereiken hierin.
Elke klant en potentiële opdracht ondergaat een brede risico-analyse inclusief naleving van mensenrechten. Kunnen wij het werk niet naar onze standaarden uitvoeren dan zullen wij een project niet aannemen. Mocht een collega gedurende een project toch een mogelijke schending zien, dan zal die dat melden bij diens manager, compliance officer of via ons anonieme klokkenluidersysteem dat ook openstaat voor derden. Wij doen vervolgens zorgvuldig onderzoek, bepalen passende maatregelen en bespreken dit met onze klant. Wanneer we er met de klant niet uitkomen, is het verbreken van de zakelijke relatie de uiterste consequentie.