Aan de slag voor trajecten Hanzelijn en Weesp-Almere Oostvaarders

Op 29 augustus 2022 heeft ProRail het startschot gegeven voor het ontwerp van drie ERTMS-corridors. Royal HaskoningDHV gaat aan de slag voor twee trajecten: de Hanzelijn van Lelystad naar Hattemerbroek, en het traject Weesp – Almere Oostvaarders. Met de opdracht is een bedrag gemoeid van 13,5 miljoen euro.
Trein NS - drie ERTMS-corridors voor ProRail

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is het toekomstige digitale treinbeveiligingssysteem voor het Nederlandse spoor. Het vervangt het huidige analoge beveiligingssysteem: ATB. Met ERTMS kunnen treinen makkelijker de grens over, het vergroot de betrouwbaarheid en zorgt voor een veiliger spoor. 

Arcadis, Movares, Sweco en Nexus Rail werken aan de andere percelen. Voor een goede samenwerking op alle drie de corridors, de opbouw van ERTMS-kennis en een snelle realisatie vormen we, op initiatief van ProRail, met alle partijen de Kennisalliantie ERTMS. 

Van ontwerp tot indienststelling

De twee projecten gaan van het ontwerp tot en met het testen en in dienst stellen van treinbeveiligingsinstallaties; alles wat noodzakelijk is voor het verkrijgen van een aantoonbaar veilig ERTMS-systeem. Hiermee dragen we bij aan het verbeteren van de veiligheid van het spoorsysteem. Bovendien vergroten we de betrouwbaarheid van één van de meest duurzame manieren om reizigers en goederen te vervoeren.  

Mirjam van Velthuizen – Lormans, CFO van ProRail: “We komen met ERTMS in een nieuwe fase terecht, van denken naar doen. Deze gunning aan de ingenieursbureaus is een grote stap op weg naar de daadwerkelijke uitrol van digitale treinbeveiliging. De invoering van ERTMS is één van onze grootste klussen ooit; dat doen we graag samen met de vakmensen van de ingenieursbureaus. Samen leveren we zo een grote bijdrage in het spoor naar morgen.”

Eenduidige toepassing

De nauwe samenwerking tussen ProRail en de andere ingenieursbureaus in de Kennisalliantie ERTMS zorgt ervoor dat het ERTMS-systeem telkens op dezelfde manier wordt toegepast. Een systeem dat nog in ontwikkeling is terwijl wij al met het ontwerp bezig zijn. Zo ontstaan voor machinisten, verkeersleiders en voor onderhoudspersoneel geen verschillende situaties.

Ik ben blij dat ProRail doorzet met het digitale treinbeveiligingssysteem. Het stelt ons in staat te investeren in ontwikkeling van digitale tooling, opleiding van bestaande teams en de werving van nieuwe mensen. Daardoor kunnen wij blijvend een bijdrage leveren aan de ambitieuze doelstellingen van ProRail voor de landelijke uitrol van ERTMS.

Mark NiewoldDirecteur Rail bij Royal HaskoningDHV
Marie-Christine van 't Hullenaar - Press Officer

Marie-Christinevan 't Hullenaar

Press Officer

Language is changing...