Kantoren ABN AMRO op weg naar één duurzame look & feel

ABN AMRO werkt aan een uniforme én duurzame uitstraling van haar bankkantoren. Royal HaskoningDHV tekende voor de doorontwikkeling van het concept, bouwde een database met alle bouwstenen en koppelde die aan een 3D-tool om kantoren snel, eenvoudig en zo duurzaam mogelijk in te richten.
Werkruimte voor samenwerking en innovatie

Project facts

  • Klant
    ABN AMRO
  • Locatie
    Nederland
  • Datum
    Q2 2024 - heden
Alle kantoren dezelfde duurzame look & feel

De bankkantoren van ABN AMRO dateren uit verschillende perioden met verschillende inrichtingsconcepten. ABN AMRO wil dat de kantoren weer dezelfde uitstraling krijgen. De bank wil dat tegelijkertijd zo duurzaam mogelijk aanpakken, met bijvoorbeeld zoveel mogelijk hergebruik van bestaande elementen, om zo de circulariteit te versterken, het gebruik van primaire grondstoffen terug te dringen en de milieu-impact tot een minimum te beperken. De inrichting van de klantomgeving, heet niet voor niets Greene.

Snel en eenvoudig ontwerpen met 3D-tool

Royal HaskoningDHV heeft voor de doorontwikkeling van de inrichtingsformule een complete inventarisatie gemaakt: welke bouwstenen zijn er al, in hoeverre zijn die geschikt of geschikt te maken voor de brand identity, en hoe kan voor nieuwe bouwstenen een oplossing worden gevonden met een zo laag mogelijke milieudruk? Ook hebben we voorstellen gedaan om de ontwerpen van de bouwstenen te verbeteren om toekomstig hergebruik te stimuleren. Leveranciers worden uitgedaagd om creatief mee te denken.

Het totaal van de bouwstenen is in een database bijeengebracht en gekoppeld aan de Design Guide. Zo weet ABN AMRO waar bouwstenen beschikbaar zijn, hoeveel er hernieuwbaar is en tot welke afvalstromen de herinrichting leidt. De database kan vervolgens worden geladen in een 3D-tool. Die zal worden toegepast voor elke locatie: de kenmerken en de maten bepalen welke interieur-bouwstenen erin passen. Aan die digitale basis kunnen ook duurzaamheidskenmerken en kosten worden toegevoegd.

We zijn er trots op dat we met onze gebundelde kennis konden zorgen voor een digitale omgeving waarin je snel, makkelijk én duurzaam kunt ontwerpen, voor een uniforme look & feel van alle bankkantoren.

Sven van AspertConsultant Circulaire Economie en Duurzaamheid bij Royal HaskoningDHV
Verbinding verleden en heden met circulaire toekomst

Met de doorontwikkelde aanpak van het concept wordt gestart in het tweede kwartaal van 2025 dan zijn de eerste kantoren van ABN AMRO aan de beurt voor de make-over. Veel meubels en andere bouwstenen zullen opnieuw worden gebruikt. De actuele brand identity verlangt bijvoorbeeld aanpassing van de kleur van het meubilair. Een eenvoudig voorbeeld: een eikenhouten stoel kan nog een volgende ronde mee als de stoffering wordt aangepast.

Bovendien maakt dat uitwisseling van kennis, ervaring én materiaal mogelijk tussen kantoren, die veelal nog beschikken over meubilair uit eerdere interieurconcepten. Op die manier kan de aanpassing van de bankkantoren snel en efficiënt tot stand komen, met een maximale duurzaamheidsprestatie.

Zo verbindt Royal HaskoningDHV het verleden met het heden en de circulaire toekomst.

Ook op weg naar een circulaire economie? - Onze adviseurs helpen je graag op weg!

Ook op weg naareen circulaire economie?

Onze adviseurs helpen je graag op weg!

Language is changing...