De gemeente Lelystad wil in 2026 bij de beste fietssteden van Nederland horen. In een eerder knelpuntenonderzoek fietsveiligheid, dat ook werd uitgevoerd door Royal HaskoningDHV, is specifiek gekeken naar de fysieke infrastructuur.
Hoewel er verbeterpunten zijn, bleek uit dat onderzoek dat de verkeersveiligheid voor fietsers in Lelystad al goed is. Als Lelystad één van de beste fietssteden wil worden, dan moet de aandacht op meer liggen dan alleen fysieke aspecten en verkeersveiligheid.
Daarom is dit project uitgevoerd, met participatie-onderzoek naar uiteenlopende fietsonderwerpen, waaronder fietsbeleving. Daarin werd de Lelystedeling nadrukkelijk betrokken. Zo hebben we een compleet beeld verkregen van de thema’s die Lelystad kan verbeteren op het gebied van fietsen.
Het participatietraject bestond uit een fysiek deel (gesprekken voeren op de markt) en een digitaal deel (enquête). In de enquête maakten we gebruik van een interactieve kaart waarin inwoners hun punten op verschillende thema’s konden aangeven. Met de uitkomsten uit het participatietraject hebben we zeven thema’s geïdentificeerd waar kansen liggen om het fietsen in Lelystad te verbeteren. Vanuit deze thema’s hebben we concrete maatregelen voorgesteld waar de gemeente mee aan de slag kan, inclusief kosteninschatting en termijninschatting.
Bij de thema’s en maatregelen hebben we speciale aandacht gegeven aan de verschillende doelgroepen in Lelystad: ze verschillen enorm in hun fietsgebruik en zijn elk gebaat bij het verbeteren van andere thema’s.
We hebben het proces begeleid in nauwe samenwerking met de gemeente. Hierbij kwam onze ervaring bij eerdere participatietrajecten voor fiets- en mobiliteitsvisies van pas.
Door echt in gesprek te gaan met de inwoners van Lelystad hebben we een verdieping kunnen geven aan hoe het fietsen in Lelystad verbeterd kan worden, doordat we hierbij ook aandacht konden geven aan de fietsbeleving. De interactieve kaart liet vervolgens ook ruimtelijk zien waar welke knelpunten zich voordeden. In het uiteindelijke plan van aanpak is de input vanuit de inwoners nadrukkelijk overeind gebleven.
Ons compacte en duidelijke plan van aanpak laat in een helder overzicht zien welke maatregelen de gemeente kan nemen. Voor achtergrondinformatie kan de rapportage geraadpleegd worden.
De overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, ov en auto’s. Samen met u en andere stakeholders werken wij aan een mobiliteitssysteem dat in balans is. Zo creëren we samen een veilige, bereikbare en leefbare omgeving.
Onze adviseurs helpen u graag op weg!