De Omgevingswet verplicht alle gemeenten in Nederland om uiterlijk in 2031 één gemeentedekkend omgevingsplan vast te stellen. Zo ook voor de ambtelijke werkorganisatie Noaberkracht (gemeenten Dinkelland en Tubbergen). Het omgevingsplan brengt alle ruimtelijke en milieuregels samen, dient te voldoen aan de landelijke STOP/TPOD standaarden èn dient digitaal raadpleegbaar te zijn in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Omdat het opstellen van het omgevingsplan zo integraal is, verlangt de Omgevingswet een andere manier van werken voor de gemeentelijke organisatie. Kortom, het opstellen van een omgevingsplan kent uitdagingen, maar door het kunnen stellen van heldere op elkaar afgestemde regels en het bieden van flexibiliteit, biedt het zeker ook kansen.
Voor Noaberkracht is de uitdaging extra groot, omdat zij twee vrijwel identieke omgevingsplannen moet maken voor twee landelijke gemeenten. Met name de opgave die op het landelijk gebied afkomen vanuit het Provinciaal Programma Landelijk Gebied, de Landbouwvisie Overijssel en de nieuwe omgevingsvisie Overijssel zijn voor Noaberkracht een grote uitdaging. Doel van de omgevingsplannen voor Noaberkracht is om de ambities van Dinkelland en Tubbergen voor een veilige en gezonde fysieke leefomgeving op passende wijze juridisch-planologisch te faciliteren. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar (1) het werken volgens de beleidscyclus én (2) de raadpleegbaarheid van informatie.
Wij hebben ten eerste de uitgangspunten voor beide omgevingsplannen geformuleerd in een handboek en in een casco omgevingsplan. Daarnaast hebben wij een werkwijze opgesteld om initiatieven onder de Omgevingswet te kunnen faciliteren. Wij nemen de gemeenten constant mee in onze werkwijze, zodat het ook echt hun producten worden. De gemeenten moeten immers zelf met de omgevingsplannen gaan werken. Onder onze leiding en die van BügelHajema Adviseurs stellen we nu samen met de gemeenten de omgevingsplannen op. Dat doen wij door het houden van gezamenlijke werksessies en vragenuren. De omgevingsplannen krijgen gestalte in een uitgebreide set juridische regels die volledig geannoteerd zijn, en in een register waarin we een inventarisatie van de bestaande en vergunde situatie vastleggen.
We werken aan twee door de gemeentelijke organisatie en gebruikers gedragen omgevingsplannen. De gemeentelijke organisatie wordt meegenomen in de totstandkoming en de werkwijze van de omgevingsplannen. De gemeenten kunnen dan ook zelfstandig werken met de omgevingsplannen en zelfstandig initiatiefnemers en geïnteresseerden tot dienst zijn. Gemeentelijke ambities voor de fysieke leefomgeving worden mogelijk gemaakt in het omgevingsplan.
Neem contact op met onze experts Omgevingswet
De Omgevingswet geeft het wettelijk kader voor de ruimtelijke transities van Nederland.
Na een lange aanloop is de Omgevingswet nu een feit.
Wat betekent deze grootschalige wetswijziging voor private organisaties en overheden?