Omgevingsplannen voor gemeenten Dinkelland en Tubbergen krijgen vorm

De gemeenten Dinkelland en Tubbergen zijn twee van de vele gemeenten die, ter voorbereiding op de Omgevingswet, een  omgevingsplan-pilot hebben doorlopen. Royal HaskoningDHV werkt samen met BügelHajema Adviseurs en een projectteam van Noaberkracht aan het opstellen van beide omgevingsplannen.
Slingerweg door groen landschap met grote bomen

Project facts

  • Klant
    Noaberkracht Dinkelland Tubbergen
  • Locatie
    Gemeenten Noaberkracht Dinkelland Tubbergen
  • Datum
    2022 - heden
  • Uitdaging
    Het opstellen van gedragen gemeentedekkende omgevingsplannen voor twee gemeenten
  • Oplossing
    In gezamenlijkheid met gemeentelijke organisatie opstellen van de omgevingsplannen

De Omgevingswet verplicht alle gemeenten in Nederland om uiterlijk in 2031 één gemeentedekkend omgevingsplan vast te stellen. Zo ook voor de ambtelijke werkorganisatie Noaberkracht (gemeenten Dinkelland en Tubbergen). Het omgevingsplan brengt alle ruimtelijke en milieuregels samen, dient te voldoen aan de landelijke STOP/TPOD standaarden èn dient digitaal raadpleegbaar te zijn in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Omdat het opstellen van het omgevingsplan zo integraal is, verlangt de Omgevingswet een andere manier van werken voor de gemeentelijke organisatie. Kortom, het opstellen van een omgevingsplan kent uitdagingen, maar door het kunnen stellen van heldere op elkaar afgestemde regels en het bieden van flexibiliteit, biedt het zeker ook kansen.

Een dubbele uitdaging in het landelijk gebied

Voor Noaberkracht is de uitdaging extra groot, omdat zij twee vrijwel identieke omgevingsplannen moet maken voor twee landelijke gemeenten. Met name de opgave die op het landelijk gebied afkomen vanuit het Provinciaal Programma Landelijk Gebied, de Landbouwvisie Overijssel en de nieuwe omgevingsvisie Overijssel zijn voor Noaberkracht een grote uitdaging. Doel van de omgevingsplannen voor Noaberkracht is om de ambities van Dinkelland en Tubbergen voor een veilige en gezonde fysieke leefomgeving op passende wijze juridisch-planologisch te faciliteren. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar (1) het werken volgens de beleidscyclus én (2) de raadpleegbaarheid van informatie.

Samenwerken en participatie

Wij hebben ten eerste de uitgangspunten voor beide omgevingsplannen geformuleerd in een handboek en in een casco omgevingsplan. Daarnaast hebben wij een werkwijze opgesteld om initiatieven onder de Omgevingswet te kunnen faciliteren. Wij nemen de gemeenten constant mee in onze werkwijze, zodat het ook echt hun producten worden. De gemeenten moeten immers zelf met de omgevingsplannen gaan werken. Onder onze leiding en die van BügelHajema Adviseurs stellen we nu samen met de gemeenten de omgevingsplannen op. Dat doen wij door het houden van gezamenlijke werksessies en vragenuren. De omgevingsplannen krijgen gestalte in een uitgebreide set juridische regels die volledig geannoteerd zijn, en in een register waarin we een inventarisatie van de bestaande en vergunde situatie vastleggen.

Naar een gedragen omgevingsplan

We werken aan twee door de gemeentelijke organisatie en gebruikers gedragen omgevingsplannen. De gemeentelijke organisatie wordt meegenomen in de totstandkoming en de werkwijze van de omgevingsplannen. De gemeenten kunnen dan ook zelfstandig werken met de omgevingsplannen en zelfstandig initiatiefnemers en geïnteresseerden tot dienst zijn. Gemeentelijke ambities voor de fysieke leefomgeving worden mogelijk gemaakt in het omgevingsplan.

Vraag  of opmerking? - Neem contact op met onze experts Omgevingswet

Vraag of opmerking?

Neem contact op met onze experts Omgevingswet

Werken met de Omgevingswet

De Omgevingswet geeft het wettelijk kader voor de ruimtelijke transities van Nederland. 
Na een lange aanloop is de Omgevingswet nu een feit. 
Wat betekent deze grootschalige wetswijziging voor private organisaties en overheden? 

Omgevingswet Faciliterend
Language is changing...