Vervolgens hebben we een overzicht gemaakt van mogelijk in te nemen rollen - van reagerend op de markt tot actieve rol in realisatie - en de in te zetten sturingsinstrumenten door de regio en de inliggende gemeenten. Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat snellaadinfrastructuur voornamelijk een marktactiviteit- en ontwikkeling is, waarbij RAL Zuid gemeenten faciliteert in het sturen op deze ontwikkeling, en gemeenten actief beleid maken om minimaal een reagerende rol op een goede manier te kunnen invullen. Hierbij is het essentieel dat:
Veel gemeenten kampen met een beperkte capaciteit op het onderwerp laadinfrastructuur en daarom hebben we tot slot de uitkomsten in een gebruiksvriendelijk stappenplan samengevat. Hiermee kunnen gemeenten in weinig tijd toch inzicht krijgen in de opgave voor de eigen gemeente, de rol die daarbij past en de concrete stappen die benodigd zijn.
De inhoudelijke kennis, inzichtrijke analyses en samenwerkingsgerichte houding van Royal HaskoningDHV heeft ons echt geholpen in het beter doorgronden van het onderwerp snelladen en de rol die wij hierin als RAL Zuid het beste kunnen nemen. Met de concrete uitkomsten van het onderzoek brengen we een effectief snellaadbeleid voor gemeenten weer een stap dichterbij. Ook zijn wij tevreden over de prettige samenwerking.
Onze adviseurs helpen u graag op weg!