Sneller met de trein naar Berlijn

Mede dankzij infrastructurele aanpassingen aan station Oldenzaal rijdt de trein naar Berlijn een half uur sneller. Dat maakt deze milieuvriendelijke verbinding aantrekkelijker en dus concurrerender.
ICE berlijn op station Amsterdam centraal

Project facts

  • Klant
    ProRail
  • Locatie
    Oldenzaal
  • Uitdaging
    Oplossen knelpunt in treinverbinding Amsterdam-Berlijn, die in Oldenzaal moet wachten voor de stoptrein.
  • Oplossing
    Een nieuw spoor en een nieuw perron in anderhalf jaar, van ontwerp tot oplevering.
  • Datum
    22 november 2023

De uitdaging: vertraging in Oldenzaal voor treinverbinding Amsterdam-Berlijn

Reizen met de trein is milieuvriendelijk, comfortabel en veilig. En hoe sneller een verbinding is, hoe concurrerender. Dat geldt zeker ook voor het internationale personenvervoer. ProRail werkt daarom met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS en Duitse partners aan het versnellen van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Om de reistijd op dat traject op korte termijn te kunnen verkorten, was – onder meer - aanpassing nodig van station Oldenzaal. De stoptrein Zutphen- Oldenzaal stond daar vier minuten stil om van rijrichting te wisselen en hield daarbij de Intercity van en naar Berlijn op.

De oplossing: nieuw spoor en perron, in sneltreinvaart

Royal HaskoningDHV onderzocht de verschillende opties, ook met het oog op mogelijke toekomstige ontwikkelingen op het traject. De beste oplossing bleek een nieuw stuk spoor van 130 meter, naast het bestaande spoor, met een extra perron. De werkzaamheden hebben in 2023 plaatsgevonden. Het meeste werk kon worden gedaan terwijl de treinen bleven rijden, en ’s nachts. Op vijf dagen reden er geen treinen en kon alles aangesloten en getest worden. Op woensdagmorgen 22 november om vijf uur was alles weer in dienst, om zeven uur reed de eerste intercity uit Berlijn probleemloos langs.

Het unieke aan het project was ook het hoge tempo van ontwerp en realisatie: ruim anderhalf jaar. Voor een dergelijke opdracht is vier tot vijf jaar gebruikelijk. De snelle realisatie was ten eerste te danken aan een zeer intensieve samenwerking. Vanaf dag één kwam een team van ProRail en Royal HaskoningDHV wekelijks een dag in Utrecht bij elkaar, met alle expertise direct aangesloten. En ten tweede de flexibele aanbesteding, op hoofdlijnen. De aannemer was daardoor al vroeg aan boord, kon alles voorbereiden, direct beginnen toen het ontwerp definitief was en de (geringe) aanpassingen ten opzichte van de aanvankelijke aannames verrekenen.

Dankzij de intensieve samenwerking en de flexibele aanbesteding hebben we weer een belangrijke spoorverbinding in heel korte tijd sneller en daarmee aantrekkelijker gemaakt. Dat is een waardevolle ervaring voor komende projecten.

Peter StamProjectmanager bij ProRail

Het resultaat: een half uur sneller

Mede door de aanpassing bij station Oldenzaal, in relatief zeer korte tijd gerealiseerd, kan de trein tussen Amsterdam en Berlijn een half uur sneller rijden: 5 uur en 52 minuten om precies te zijn, minstens een uur sneller dan met de auto en door de tijdwinst ook - nog meer dan voorheen – concurrerend met het vliegtuig. Dat zorgt naast tijdwinst ook voor milieuwinst.

Royal HaskoningDHV heeft de aanpassing van station Oldenzaal, in nauwe samenwerking met ProRail en de aannemer, van start tot finish in anderhalf jaar gerealiseerd. Daarmee hebben we dit infrastructurele knelpunt een stuk sneller dan gebruikelijk opgelost.

Frans Boers, Senior Projectmanager bij Royal HaskoningDHV is trots op de tijdswinst op beide vlakken: ‘Voor de aanpassing van station Oldenzaal hadden we alle expertise vanaf het begin aan boord. Dat creëert draagvlak, het zorgt voor betrokkenheid en efficiency en het verhoogt zowel de snelheid als de kwaliteit van het werk.’

Meer weten over  mobiliteit & rail infrastructuur? - Neem contact op met onze rail- & mobiliteits experts

Meer weten over mobiliteit & rail infrastructuur?

Neem contact op met onze rail- & mobiliteits experts

Language is changing...