Het sein op veilig

In de dynamische wereld van het spoorvervoer staat veiligheid voorop: van reizigers, van personeel en van de infrastructuur zelf. 
Neem contact opNeem contact op
Train running in the countryside from the Netherlands

Rail Safety Management is een cruciaal onderdeel van moderne, veilige en toekomstbestendige railinfrastructuur en dito spoormaterieel voor trein, metro en tram, waarvan de reiziger zonder zorgen gebruik van kan maken. Royal HaskoningDHV weet de weg in deze complexe materie.

Rail Safety Management staat voor een breed scala aan activiteiten en processen die samen de veiligheid borgen van het spoorwegnetwerk – denk aan de spoorstaven, de bovenleiding, de seinen – en het materieel van trein, tram en metro. Royal HaskoningDHV is thuis in deze complexe materie. We hebben niet alleen brede en langjarige ervaring met Rail Safety Management processen, maar kennen ook de dynamiek daar omheen. Dat maakt ons tot een partner die zijn opdrachtgevers op dit complexe en ingewikkelde gebied geheel kan ontzorgen.

Europese en nationale wet- en regelgeving

Nederland heeft een van de meest fijnmazige en intensief gebruikte spoorwegnetwerken ter wereld. Rail Safety Management is gebonden aan strikte Europese en nationale wet- en regelgeving, met de bijbehorende normen, processen en procedures. Om het Nederlandse spoornetwerk vitaal te houden heeft ProRail vele ontwerp- en onderhoudsvoorschriften opgesteld. Maar ons Nederlandse spoornetwerk staat niet op zichzelf. Het maakt deel uit van de ‘Single European Railway Area’ (SERA) en het TEN-T (Trans European Network - Transport). Veranderingen en aanpassing aan het Nederlandse spoornetwerk moeten dan ook voldoen aan zowel de nationale als de Europese vereisten. 

De Europese regels zijn leidend voor de harmonisatie – en daardoor een grotere concurrentiekracht -van de railinfrastructuur in de verschillende Europese lidstaten, ook op het gebied van veiligheid. Interoperabiliteit is het sleutelwoord, nationale veiligheidsregels worden langzaamaan uitgefaseerd. De Europese veiligheidsregels zijn gebaseerd op de Europese wet- en regelgeving, de beoordeling is neergelegd in de Common Safety Method for Risk Evaluation and Assessment (CSM-REA), complementair aan de bestaande  standaarden voor spoorwegveiligheid: EN50126, EN50716 en EN50129.

Steeds meer digitaal

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) wordt het nieuwe digitale systeem voor treinbeveiliging. De machinist ziet alle benodigde informatie over bijvoorbeeld snelheden en remafstanden op een scherm in de cabine. De seinen die al vele decennia het spoorbeeld in Nederland bepalen, zijn niet meer nodig. En uiteindelijk kan ook op het spoor de ‘autopilot’ zijn intrede doen. Deze overstap van analoog naar digitaal is een complexe en spannende uitdaging. Ook omdat het bij vrijwel elk project gaat om een combinatie van oud en nieuw, van traditioneel en innovatief, van hardware en software, van digitale en elektromechanische systemen.

Safety case levert bewijs

In Nederland ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) toe op het naleven van wet- en regelgeving, gericht opeen veilig, betrouwbaar, beschikbaar en onderhoudbaar spoorwegsysteem. De wetgeving eist bij aanpassingen van de infrastructuur dat het veiligheidsniveau minimaal op hetzelfde peil blijft en bij voorkeur zelfs wordt verhoogd; voor de reizigers, de spoorvervoerders en de onderhoudspartijen. Dat stelt eisen aan de gebruikte componenten (zoals seinen en bovenleiding) én aan de organisatie van ontwerp en uitvoering . Het gaat om de integrale, onderling samenhangende veiligheid voor de totale levenscyclus. Die komt samen in een gestandaardiseerd veiligheidsdossier, de safety case.

Focus op cyberveiligheid

De toenemende geopolitieke spanningen versterken de noodzaak om, zeker bij kritieke infrastructuur, de cyberveiligheid op orde te hebben. Dat geldt uiteraard ook voor het spoorwegnet. En  zeker bij de toenemende digitalisering ervan krijgt cyberveiligheid – volkomen terecht - hoge prioriteit. Inclusief de betrokken datacenters, de organisatie eromheen en de menselijke factor. 
Nieuwe standaarden zoals CLC/TS 50701 zullen in toenemende mate onderdeel worden van projecten. Ook deze standaarden vragen om het expliciet vastleggen van de resultaten van de gevolgde processen in een cybersecurity case, vergelijkbaar met een safety case. De normering op dit gebied is nog sterk in ontwikkeling en vergt aanzienlijke expertise.

Gebundelde en complete expertise

Voor elke renovatie of vernieuwing van railinfrastructuur stelt Royal HaskoningDHV een multidisciplinair team samen dat alle benodigde kennis, ervaring en expertise bundelt. Van de railinfrastructuur tot tunnelveiligheid en van cyberveiligheid tot en met state-of-the-art parametrische ontwerpmethodes inclusief de toepassing van digital twins. Ons analytische vermogen, onze kunde en onze ervaring stellen ons in staat om railsystemen geheel te doorgronden. Daarbij gaat het niet alleen om het spoornet zelf, maar ook om de omgeving; denk aan de renovatie of vernieuwing van tunnels, bruggen en viaducten. We kennen de wetten, regels en normen die er nu zijn en die eraan komen, zodat we daarop kunnen anticiperen. En we zorgen voor een adequaat Rail Safety Management proces, waarbij we de interface tussen nieuwe oplossingen en de bestaande railinfrastructuur continu monitoren. 

Focus op resultaat

Onze focus ligt bij elke opdracht continu op het eindresultaat: een vergunning voor indienststelling, verleend op grond van een integrale, overtuigende en gefundeerde veiligheidsbewijsvoering. 
Zo draagt onze aanpak van Railway Safety Management keer na keer significant bij aan veilige en duurzame spoorsystemen, in Nederland en in Europa.
 
Meer weten over  mobiliteit & rail infrastructuur? - Neem contact op met onze rail- & mobiliteitsexperts

Meer weten over mobiliteit & rail infrastructuur?

Neem contact op met onze rail- & mobiliteitsexperts

Wil jij bijdragen aan de duurzame verbetering van trein-, tram- en metronetwerken?

Het verbeteren van de internationale treinverbinding naar Berlijn, de ingebruikname van ERTMS op de Hanzelijn of de realisatie van een toekomstvaste energievoorziening voor het spoor: maak jij het mogelijk? Samen werken we aan projecten die direct impact maken. Elk project is een nieuwe uitdaging waarbij we onze grenzen verleggen en onze missie waarmaken: enhancing society together. Ben jij klaar om impact te maken?

Rail team
Language is changing...