De Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam streven naar toekomstbestendig openbaar vervoer in een verkeersveilige stad. Maar de verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur heeft een negatieve impact op de exploitatie van het openbaar vervoer. Zo zijn bussen langer onderweg. Zonder maatregelen leidt dit tot een verminderde dienstverlening. Tegelijkertijd is het OV onmisbaar in een schone stad waarin mensen zich gemakkelijk en snel kunnen verplaatsen. Daarom is het zaak de negatieve impact van GOW30 op het openbaar vervoer zoveel mogelijk te beperken.
Royal HaskoningDHV heeft samen met de Vervoerregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, de vervoerders GVB en Connexxion, en Rebel Group onderzoek gedaan. Doel was het in beeld te brengen welke kosteneffectieve maatregelen het berekende exploitatieverlies kunnen opvangen en bijdragen aan een aantrekkelijk en toekomstbestendig OV.
Royal HaskoningDHV verzorgde de projectcoördinatie en het projectmanagement, en bood inhoudelijke ondersteuning in de vorm van verkeerskundig advies en impact- en rijtijdanalyses. Voor de rijtijdanalyses van bussen en trams is in co-creatie met de stakeholders een gedetailleerd rekenmodel ontwikkeld dat rekening houdt met de feitelijke drukte op de weg en de reikwijdte van de geplande maatregel. Zo kon worden bepaald welk effect er van de maatregelen mocht worden verwacht.
De focus lag op aanpassingen van de verkeerscirculatie, de infrastructuur en de VRI-regelingen. Aanpassingen van het OV-netwerk en de frequentie van het OV vielen buiten de scope van dit onderzoek.
De samenwerking tussen de stakeholders leidde tot een gedragen set van maatregelen vertaald naar de lokale situatie. Het project leverde een onmisbare hoeksteen voor het realiseren van de transitie naar 30 km per uur voor de gemeente Amsterdam. Deze transitie zal zorgen voor een veiligere en leefbare stad, met minder verkeersongevallen. Tegelijkertijd is het nu duidelijk wat er moet en kan worden gedaan om het openbaar vervoer, een belangrijke duurzame voorziening voor bezoekers en inwoners van Amsterdam, aantrekkelijk te houden.