Mobiliteitshub: kloppend hart voor drempelloos en vitaal vervoer

Grote maatschappelijke opgaven hebben impact op de manier waarop we ons kunnen en willen verplaatsen. Nu en in de toekomst. Ons bestaande vervoerssysteem is daar niet op berekend. Daarom moeten we op zoek naar nieuwe, uitnodigende concepten, met de mobiliteitshub als kloppend hart van een geïntegreerd, vitaal en toekomstbestendig vervoerssysteem.
Nieuwe fietsenstallingen station Tilburg versterken duurzame mobiliteit l Royal HaskoningDHV

Fotografie: Jane van Raaphorst

Niet uitsluiten maar insluiten

De woonopgave, de betaalbaarheid en beschikbaarheid van OV, klimaatverandering, de energietransitie, leefbare kernen en steden: stuk voor stuk uitdagingen die impact hebben op de manier waarop we ons kunnen en willen verplaatsen.

De oplossing zit in het integreren van modaliteiten tot één samenwerkend, comfortabel, veilig, inclusief en toegankelijk vervoerssysteem. Een combinatie van publieke mobiliteit met lopen, fietsen - en de eigen auto waar het moet en kan. Niet uitsluiten, maar insluiten. Een systeem dat aan de mobiliteitsbehoefte van gebruikers voldoet, in het landelijk gebied en in de stad. Een systeem waarin overheden, markt en andere organisaties elkaar vinden. De mobiliteitshub is in zulke netwerken het vanzelfsprekende verbindende platform.

Illustratie die 3 soorten mobiliteitshubs visualiseert
Jasper Homrighausen

Een mobiliteitshub werkt alleen als de optelsom van alle aspecten klopt. Het is belangrijk om zowel vindbaarheid, ontsluiting, inpassing, eigenaarschap als financiering mee te nemen in het ontwerp.

Jasper HomrighausenTeamleider Mobility Hubs

De optelsom moet kloppen

Elke hub is anders omdat elke situatie anders is; een hub is geen doel op zich. Het is elke keer zaak om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de opgaven van het gebied en de wensen en behoeften van de gebruikers. Een mobiliteitshub werkt alleen goed als de optelsom klopt en de drempels weg zijn. De locatie is de belangrijkste voorwaarde; de vindbaarheid, de ontsluiting en de inpassing in de omgeving zijn ook wezenlijk. Het eigenaarschap van de hub is van invloed op het succes. Ook is steun nodig van andere stakeholders, zoals werkgevers, onderwijsinstellingen, dorpsraden en winkeliersverenigingen.

De ideale mobiliteitshub is een toffe plek waar je om allerlei redenen graag naartoe gaat. Nuttig én aangenaam.

De kern is dat mobiliteitshubs modaliteiten verbinden. Maar door de toevoeging van functies, die aansluiten bij de wensen van de doelgroep en passen bij de locatie, kun je de aantrekkelijkheid verder vergroten. En sterker: de functies versterken elkaar. Werkplekken, horeca, pakketjes afgeven en ophalen, laadpalen, de beschikbaarheid van deelfietsen en deelauto’s. Die optelsom maakt een hub tot een toffe plek waar altijd activiteit is, wat de algehele kwaliteit van de plek verhoogt en de financiering en rendabiliteit ten goede komt.

Kirsten ColenbranderArchitect
Kirsten Colenbrander

‘One size fits all’ bestaat niet

De omstandigheden zijn meestal complex, ‘one size fits all’ bestaat niet. We vertellen, vanuit onze expertise, het eerlijke, genuanceerde en onderbouwde verhaal. Met onze opdrachtgevers bedenken, ontwerpen en realiseren we hubs die wérken, die daadwerkelijk bijdragen aan het oplossen van de mobiliteitsopgaven waar we in Nederland voor staan. Als aantrekkelijke en toekomstbestendige schakels in complete en geïntegreerde ketens, met een verantwoorde besteding van gemeenschapsgeld.

Aanpak vanuit vijf perspectieven

Elke hub is anders, maar er is wel één slagvaardige aanpak voor een realistische route naar een succesvolle hub. 

aanpak mobiliteitshub vanuit 5 perspectieven

Daarvoor kijken we vanuit vijf perspectieven:

  1. het doel van de hub en de kenmerken van de doelgroepen;
  2. de passende mobiliteitsdiensten en andere voorzieningen op de hub;
  3. de inpassing van de hub in de omgeving en in het mobiliteitsnetwerk;
  4. de kenmerken van de hub zelf: aantrekkelijk, (digitaal) vindbaar, veilig en voorspelbaar;
  5. de organisatie: wie is waarvoor verantwoordelijk, inclusief beheer en onderhoud.

Ons aanbod: van strategie tot straat

Onze opdrachtgevers maken dankbaar gebruik van onze gebundelde en integrale kennis en ervaring. We weten als ‘huisadviseur’ van NS en ProRail hoe de individuele modaliteiten werken en hoe die elkaar in slimme combinaties kunnen versterken. We snappen ook hoe mensen denken en handelen als ze onderweg zijn en hoe je dat kunt beïnvloeden – denk bijvoorbeeld aan wayfinding, lichtarchitectuur en loopstromen. We spreken de taal van de stakeholders en brengen ze samen in enthousiaste coalities. En we kunnen de opdrachtgever optimaal ontzorgen door het complete traject te verzorgen. Van de eerste visie en de landschappelijke en stedenbouwkundige uitwerking tot de vergunningen, de aanbesteding, van de begeleiding van de bouw tot en met het laatste bankje.

Meer weten of een vraag over mobiliteitshubs? - Neem contact op met onze mobiliteits experts

Meer weten of een vraagover mobiliteitshubs?

Neem contact op met onze mobiliteits experts

Language is changing...